Följ Vetenskapens Hus

Taggar

Vetenskapens Hus

ForskarFredag

Senaste nytt

​Är det möjligt att bedriva forskning inom fysik redan när man går på gymnasiet?

​Är det möjligt att bedriva forskning inom fysik redan när man går på gymnasiet?

Pressmeddelanden   •   Okt 02, 2018 19:00 CEST

Det rapporteras ofta om sjunkande kunskapsresultat i den svenska skolan. Men visste du att Sverige också har bland världens bästa elever inom fysikforskning? Nu i helgen (5–7 oktober) träffas 25 ungdomar från olika delar av landet på Vetenskapens Hus för att under en helg arbeta med fysikforskning tillsammans med fysiker, forskare och ingenjörer.

Rezan vann Forskar Grand Prix Stockholm 2018!

Rezan vann Forskar Grand Prix Stockholm 2018!

Pressmeddelanden   •   Sep 28, 2018 18:49 CEST

Rezan Güler var den som bäst presenterade sin forskning på bara 4 minuter då Forskar Grand Prix i Stockholm avgjordes. Nu väntar en spännande riksfinal i slutet på november. – Min forskning går ut på att upptäcka och designa målsökande biologiska läkemedel. Alltså läkemedel med biologiskt ursprung, i mitt fall är ursprunget bakterier, berättar Rezan.

​Släpp forskarna loss – det är ForskarFredag!

​Släpp forskarna loss – det är ForskarFredag!

Pressmeddelanden   •   Sep 25, 2018 13:46 CEST

Allt du velat veta om forskning – men varit för blyg för att fråga! Den här veckan är vetenskapsfestivalen ForskarFredag tillbaka i hela Sverige. I Stockholm väntas omkring 4000 skolungdomar besöka AlbaNova för att träffa forskare.

Forskning på fyra minuter i Stockholm

Forskning på fyra minuter i Stockholm

Pressmeddelanden   •   Sep 11, 2018 19:43 CEST

Fredag den 28 september gör 6 forskare upp om vem som kan presentera sin forskning så enkelt, intresseväckande och underhållande som möjligt – på fyra minuter. Det är publiken som tillsammans med en jury korar vinnaren som går vidare till den nationella finalen i Stockholm i november.

Ledig tjänst: utvecklingsledare i teknik

Ledig tjänst: utvecklingsledare i teknik

Blogginlägg   •   Apr 24, 2018 10:59 CEST

​Vill du jobba med ungdomar och lärare? Vi erbjuder en tjänst där du bland annat utvecklar laborationer, leder elevgrupper och medverkar i lärarfortbildningar inom teknikämnet.

Klimatfestival i maj

Klimatfestival i maj

Nyheter   •   Apr 04, 2018 14:38 CEST

Idag är vi många som lever med klimatångest och klimatfrågan ska tas på största allvar. I maj bjuder Bolincentret och Vetenskapens Hus in till en klimatfestival. Tillsammans med klimatforskare får besökare sig lära er mer om hur klimatet fungerar och inspireras av allt spännande som görs för att hantera den globala uppvärmningen.

​Pi-dagen 2018

​Pi-dagen 2018

Pressmeddelanden   •   Mar 14, 2018 07:00 CET

Idag firar många skolor Pi-dagen för att uppmärksamma matematikämnet. Vetenskapens Hus bjuder för femte året i rad på en riktig matematikfest för gymnasister och högstadieelever.

Gamla Observatoriet utvecklas

Gamla Observatoriet utvecklas

Nyheter   •   Feb 28, 2018 10:02 CET

​Nu ska Gamla Observatoriet utvecklas till ett naturvetenskapligt center för stadens elever och lärare där lokalernas unika historia och arkitektur nyttjas.

CREATIONS sommarskola 2018

CREATIONS sommarskola 2018

Nyheter   •   Dec 19, 2017 16:57 CET

​Res till Grekland i sommar och utforska hur du kan arbeta med konst i undervisningen.

​Utställningen Unga Forskare

​Utställningen Unga Forskare

Nyheter   •   Dec 18, 2017 07:00 CET

Ställ ut ditt gymnasiearbete på en utställning, få ett intyg, feedback från forskare och vinn fina priser!

Information om utbildningar inom bioteknik

Information om utbildningar inom bioteknik

Nyheter   •   Dec 15, 2017 07:00 CET

​Nu har dina sistaårselever på gymnasiet chans att besöka skolan för bioteknologi vid KTH. Inspirera till eftergymnasiala studier!

Fira Pi-dagen 2018!

Fira Pi-dagen 2018!

Nyheter   •   Dec 14, 2017 07:00 CET

Givetvis firar vi Pi-dagen även 2018. Anmälan öppnar i slutet på januari, men boka gärna in den 14 mars i din kalender redan nu.

​Luciafrågor från Teknikåttan

​Luciafrågor från Teknikåttan

Nyheter   •   Dec 13, 2017 14:31 CET

Behöver du inspiration till frågesporten på julavslutningen eller julfesten?

Spelmatematik

Spelmatematik

Nyheter   •   Dec 13, 2017 14:20 CET

​Visst är det roligt att spela spel - ännu roligare är det förstås om vi vinner. Nu kan du boka in Vetenskapens Hus nya skolprogram om hur spel kan analyseras matematiskt!

Regionsfinal i First Lego League

Regionsfinal i First Lego League

Pressmeddelanden   •   Nov 10, 2017 14:30 CET

Lördagen den 11 november är det dags för regionsfinal i First Lego League – en tävling som vänder sig till elever i årskurs 4-9 runtom i världen. De tävlande bygger och programmerar en robot, gör ett projektarbete och profilerar och marknadsför sitt lag. 

Forskar Grand Prix i Stockholm avgjort!

Forskar Grand Prix i Stockholm avgjort!

Nyheter   •   Okt 03, 2017 14:29 CEST

Stort grattis till Peter Ueda från Karolinska Institutet som vann Forskar Grand Prix under ForskarFredag i Stockholm! I sitt föredrag berättade Peter om hur Vitamin D i fosterlivet hänger ihop med multipel skleros.

Upplev universum med den senaste 3D-tekniken!

Upplev universum med den senaste 3D-tekniken!

Nyheter   •   Sep 27, 2017 12:38 CEST

​Följ med på en resa genom universum och upplev den senaste 3D-tekniken. Begränsat erbjudande i samarbete med visualiseringscentrum vid KTH. Missa inte detta unika tillfälle!

Fredagsmys med forskare i Stockholm!

Fredagsmys med forskare i Stockholm!

Pressmeddelanden   •   Sep 26, 2017 09:25 CEST

På fredag är det dags för Sveriges mest spridda vetenskapsfestival. Inled helgen med racerbilar, hjärnforskning, solteleskop och fysikshow när ForskarFredag i Stockholm bjuder på både utställning och kvällsaktiviteter!

Vem är bäst i Stockholm på att presentera sin forskning?

Vem är bäst i Stockholm på att presentera sin forskning?

Pressmeddelanden   •   Sep 25, 2017 16:41 CEST

​Hur funkar egentligen miljövänlig plast? Varför är det så att träning är så bra medicin? På fredag äntrar 6 forskare Stockholms scen för att på fyra minuter presentera sin forskning i tävlingen Forskar Grand Prix.

Utvärdering av vår verksamhet

Utvärdering av vår verksamhet

Pressmeddelanden   •   Maj 24, 2017 19:10 CEST

Under vårterminen 2017 utvärderades Vetenskapens Hus med goda resultat. Baserat på utvärderingen kommer verksamheten att permanentas.